تجارت الکترونیک و سیستم های فروش در آن

 

ویژگی برجستۀ تجارت الکترونیک که آن را از تجارت به‌صورت سنتی متمایز می‌کند، حذف فرآیندهای طولانی و غیرضروری در انجام امور بازرگانی و کاهش هزینه‌ها از طریق بهبود و افزایش هماهنگی و انسجام بین امور اجرایی و دسترسی به انواع بازارهای جهانی می‌باشد.


 

تجارت الکترونیک فرآیند خرید، فروش و مبادله کالا یا خدمات یا اطلاعات در بستر شبکه جهانی وب می‌باشد. این نوع تجارت بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده مبتنی است. ویژگی برجستۀ تجارت الکترونیک که آن را از تجارت به‌صورت سنتی متمایز می‌کند، حذف فرآیندهای طولانی و غیرضروری در انجام امور بازرگانی و کاهش هزینه‌ها از طریق بهبود و افزایش هماهنگی و انسجام بین امور اجرایی و دسترسی به انواع بازارهای جهانی می‌باشد. امروزه گروه‌های متنوعی از کالا و خدمات جهت ارائه در سیستم تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر پایۀ نوع و ماهیت تراکنش صورت گرفته در خرید و فروش و یا بر اساس نوع کسب و کار گروه بندی شده‌اند و شامل دسته‌بندی‌های زیر می‌باشد:

 

1. B2C: Business to consumar

2. B2B: to Business Business

3. C2B: Consumar to Business

4. C2C: Consumar to Consumar

 

حال به بررسی هر یک از این دسته‌بندی‌ها می‌پردازیم:

 

B2C: تجارت بین افراد و بنگاه‌ها، تجارت مصرف‌کننده یا تجارت بین شرکت‌ها و مصرف‌کننده

 

در این مدل، شرکت‌ها، محصولات آنلاین خود را به مصرف‌کننده می‌فروشند و مصرف‌کننده کاربر نهایی سیستم به شمار می‌رود. اغلب فروشگاه‌هایی که با سیستم B2C کار می‌کنند برای هر کاربری امکان بازدید از سایت را قرار می‌دهند و همۀ افراد می‌توانند بدون نیاز به Login کردن خرید انجام دهند و بدون ورود به قسمت کاربری شخصی امکان خرید وجود دارد.

 

B2B: کسب و کار به کسب و کار، تجارت بین شرکت‌ها

 

این مدل مهم‌ترین نوع تجارت الکترونیکی است که حدود 80 درصد درآمدهایی که از تجارت الکترونیک حاصل می‌شود از این مدل استفاده شده است. این مدل بین سازمان‌ها، تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان و فروشندگان را با هم ارتباط می‌دهد و شامل 2 جزء اولیه می‌باشد.

e-frustructure و emarketo

e-frustructure شامل حمل و نقل منطقه‌ای، انبارداری و توزیع اجناس است و emarketo شامل وب‌سایت‌هایی است که در آنجا فروشنده‌گان و خریداران با یکدیگر تعامل و معامله انجام می‌دهند. در این مدل در واقع شرکت‌ها، محصولات خود را به‌صورت آنلاین به شرکت‌های دیگر می‌فروشند و در واقع در این زنجیرۀ کالایی مصرف‌کننده نهایی هیچ نقشی ندارد و در این بین شرکت‌ها با هم معامله و خرید و فروش انجام می‌دهند به دلیل حذف واسطه‌ها، هزینه‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

در اغلب موارد این مدل، برای ورود به وب‌سایت نیاز به Login با نام کاربری و پسورد شخصی می‌باشد و بازدید از سایت برای عموم آزاد نیست.

 

C2B: مشتری به کسب کار

 

در این مدل مصرف کنندگان اغلب محصولات یا سرویس‌های خود را به صورت آنلاین به شرکت می‌فروشند یا به مناقصه می‌گذارند. گاهی ممکن است بک شخص برای کالا یا خدمات خود به دنبال فروشنده باشد. به عنوان مثال شرکت‌های Moboship.com و Travelbid.com مثال‌هایی از مدل‌های تجارت الکترونیک C2B هستند.

 

C2C: مشتری به مشتری

 

در این مدل، مصرف‌کنندگان کالا یا محصولات خود را به دیگر مشتریان می‌فروشند. بهترین مثال برای این نوع تجارت شرکت ebay می‌باشد.

لازم به ذکر است که مدل‌های دیگری مانند P2P و B2A نیز وجود دارند که نسبت به مدل‌های دیگر کاربرد کمتری دارند که به اختصار در مورد آن توضیحاتی ارائه می‌شود:

تجارت نظیر به نظیر (P2P) برای تسویه حساب کردن شرکت‌کنندگان در حراجی‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از مشهورترین آن‌ها سرویسی به نام Pay pal است و به نحوی کار می‌کند که قابلیت رد و بدل کردن مستقیم پول را به افراد می‌دهد در حالی که کار اصلی داد و ستد پولی را نقل و انتقالات رو در رو به عهده دارد، تلفن‌های همراه ، افراد به مراتب بیشتری را در دادوستد غیرحضوری سهیم می‌کند.

تجارت فروشنده با ادارات (B2A) در این نوع تجارت الکترونیک تمامی مبادلات تجاری و مالی بین شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی صورت می‌گیرد. تأمین نیازهای دولت توسط شرکت‌ها و پرداخت عوارض مالیات‌ها از جمله مواردی است که می‌توان در این گروه گنجاند.

 

 

منبع: سایت ایران هشدار

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: تجارت الکترونیکتجارت الکترونیک چیست؟معرفی تجارت الکترونیکدرآمدزایی از اینترنتکسب درآمد از اینترنتتجارت جدیدتجارت الکترونیک در ایرانکسب و کار الکترونیک

تاريخ : شنبه 29 آبان 1395 | 12:52 | نویسنده : علیرضا |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • شیمی مقاله